فیلم آموزش ثبت قرارداد اجاره در سامانه خودنویس

سامانه خودنویس khodnevis.mrud.ir، با هدف نظارت بر بازار مسکن، از سوی دولت، راه اندازی شده تا بنگاه داران و متقاضیان ثبت قرارداد املاک، استعلام اجاره نامه و اخذ کد رهگیری به صورت رایگان، به سایت سامانه، مراجعه کرده و پس از ثبت نام در سایت خودنویس املاک، از امکانات آن، بهره مند گردند.

یکی از مهم ترین اهداف دولت در خصوص بازار ملک و مسکن، کنترل قیمت ها و رصد و نظارت هرچه بیشتر بر بازار این امر است تا بتواند از فرارهای مالیاتی، تورم قیمت ملک و اخذ مبالغ سنگین برای اعطای کد رهگیری قرارداد اجاره مسکن، جلوگیری کند.

از موثرترین اقدامات دولت در این راستا که با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت، همچنین، وزارت راه و شهرسازی صورت گرفته، می توان به ایجاد سامانه خودنویس khodnevis.mrud.ir، اشاره کرد که تمامی بنگاه داران، موجرین و مستاجرین، همچنین، شهود قراردادها و متعاملین عقد بیع انواع ملک، می توانند از امکانات آن، استفاده نمایند و از این رو باید، از نحوه کار با سامانه و ثبت و استعلام قرارداد در آن، مطلع باشند.

khodnevis.mrud.ir که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت ایجاد و به موجب تبصره ماده 18 قانون جهش تولید مسکن، به صورت رایگان، به وزارت راه و شهرسازی، منتقل شده است، سامانه ای است که می توان در آن، کلیه معاملات املاک و مستغلات را ثبت نمود و برای قراردادهای اجاره، بدون نیاز به مراجعه به بنگاه، کد رهگیری یا شناسه رهگیری، اخذ کرد.

مستفاد از ماده 18 قانون جهش تولید مسکن، هدف از ایجاد سامانه خودنویس املاک، “رصد و نظارت بر بازار مسکن، ثبت کلیه معاملات املاک و مستغلات اعم از خرید، فروش، پیش خرید، پیش فروش، رهن و اجاره مسکن، برای متعاملین و اخذ شناسه (کد) رهگیری می باشد.”

بر اساس ماده 18 قانون جهش تولید مسکن، ثبت قراردادها، در این سامانه، الزامی بوده و در نظر داشتن این نکته، مهم است که در سال جاری و در نسخه فعلی سامانه، صرفا امکان ثبت قرارداد تمام اقلام اجاره ملک اعم از مسکونی، غیر مسکونی، مالکیت حقیقی، مالکیت حقوقی و چند مالکی، در دسترس می باشد.

مشاورین املاک، از طریق پنل کاربری مخصوص خود و موجرین و مستاجرین، همچنین، شهود قرارداد، از طریق بخش هایی که برای آن ها در نظر گرفته شده می توانند، در سامانه، ثبت نام نموده و از امکانات آن، از جمله، ثبت قرارداد اجاره یا استعلام آن، به صورت رایگان، بهره مند گردند.

بر اساس آنچه در اطلاعیه های مندرج در سایت خودنویس khodnevis.mrud.ir آمده، در نسخه بعدی سامانه خودنویس، ثبت قرارداد فروش ملک نیز در دسترس همگان قرار خواهد گرفت. نکته مهم اینکه، تمامی مراحل ایجاد و ثبت قرارداد، همچنین دریافت کد رهگیری در سامانه خودنویس اجاره نامه، رایگان می باشد.

همچنین بررسی کنید

فیلم آموزشی پنل مشاور املاک

فیلم آموزشی پنل مشاور املاک

آشنایی با نحوه ورود و محیط کاربری پنل مشاوران املاک